Saturday, February 18, 2012

iman yang segar

bismillah,

Acap kali aku rasa tertekan dalam menjalani hidup ni. dalam nak buat kerja dakwah dan tarbiyah. dalam mengauli dan menyantuni masyarakat. even teman serumah atau sekelas.

hati ni selalu aja terasa -

"kenapalah diorang ni buat macam ni?"
"kenapalah diorang ni tak faham-faham lagi?"
"sampai bila aku nak buat kerja sorang-sorang aje?"

dan banyak lagi.

Selalu juga memikirkan silap diri, di mana cacat celanya. Di mana salah silapnya.
Dan aku sedari juga, betapa banyaknya dosa dan kelalaian yang dah aku buat, lalai dari mengingati Allah dan tanggungjawab Dia menciptakan aku.

Dan selalunya, akan ada beberapa insan yang dapat mengesan keresahan dan kegelisahan aku.
Dan selalunya, kata-kata mereka lah menyebabkan hati ini mula menangis semula.
Mereka ni lah yang sangat aku hormati, snagat tampak kesungguhnya dalam berdakwah, dan betapa sensitifnya hati-hati mereka dengan perkara-perkara yang boleh merosakkan hati mereka.
Dan apabila di hadapan orang, mereka sangat lembut dan mudah didekati.
Namun aku pasti, hati-hati mereka tu sentiasa saja merintih bagai seorang rahib pada malam harinya...

Aku sangat menyayangi mereka, demi Allah, untuk Allah.
Mudah-mudahan Allah mengampunkan dosaku dan dosa-dosa mereka yang mendahuluiku dengan iman...

No comments: