Monday, June 20, 2011

go on #2


"kalau pun kita tak dapat nak bawak usrah masa first year, aku harap bekalan buku-buku yang kita beli ni, dan segala macam lagi, dapat menjadi kita punya sumber untuk selajunya dalam tarbiyyah ni masa first year. untuk prepare bawak usrah tahun seterusnya".

Lebih kurang ayat sahabatku sebelum kami fly.

"alhamdulillah, semua dah sampai kat tempat masing-masing. semoga kita tetap istiqamah dan terus bergerak ke hadapan di atas jalan para nabi ini."

"Semua orang wajib terus ke hadapan, jangan sesekali berpatah balik!"

Dengan bersemangatnya ku menyeru sahabat-sahabat ku setibanya kami di tempat belajar masing-masing di bumi eropah ni.

Dan sepanjang tahun pertama perngajian di sini, memang segala macam bentuk perkara telah dilalui...

"sebenarnya tiada istilah 'melajukan' orang. Kita hanya memberi hak tarbiyyah yang seseorang yang ada hak tarbiyyahnya."

"mungkin masa tahun pertama kau kat sini, adalah supaya kau betul-betul dapat mengawal emosi kau."

"aku dah serik -5 tahun duduk kat sini, melihat macam mana kegagalan akademik tu boleh membawa fitnah besar kepada dakwah. Belajar betul-betul!"

"dah cukup dah aku tengok, betapa ramai orang yang tarbiyyahnya terkorban, kerana terlalu memikirkan orang lain. Kita kena pandai timbang-tara, kena ada keutamaanya."

Begitu antara ungkapan murobbi ku yang maasih terngiang-ngiang di telinga.

Dan sering kali ku memohon-

"inshaAllah aku akan ada di sini, selagi mana aku tak tercicir."

Maka kebanyakan mereka akan membalas-

"eh jangan cakap macam tu, macam mana exam?"
tersengih saja aku.

sedangkan ar-rasul sendiri bertubi-tubi, senantiasa aja memohon hatinya ditetapkan pada jalan ini,
apatah lagi aku.

tak mengapa kalau aku gagal akademik sekalipun,
selagimana hatiku tak berpaling dari nikmah Allah.



"Ya muqol-libal quluub, thab-bits qalbi 'ala deenik."


Go on!

=]

No comments: