Tuesday, January 1, 2013

saya jeles...!

Assalamualaikum,

Beberapa minggu sudah saya sempat pergi bercuri ke Europe buat pertama kalinya sejak saya melanjutkan pelajaran ke UK. Dan malam sebelumnya, saya kata pada seorang kawan ni, yang saya rasa sanggaaat malas dan tak bersemangat nak bercuti pada waktu tu.

Saya anggap kerana saya ada banyak perkara yang mahu difikirkan, banyak urusan yang kena disiapkan.
Tambahan pula sayan hanya berjalan berdua bersama seorang teman serumah.
Dan saya tak sempat pun melihat perancangan perjalanan dia. Memang main redah je..

Tapi, saya terus aja pergi, cuba menghabiskan masa dengan sebaiknya. Sekurang-kurangnya, dapat lah buat si housemate saya tu gembira.

Ditakdirkan Allah, ketika menziarahi Crodova, say terserempak dengan beberapa orang ikhwah, yang sibuk melayani adik-adik mereka yang berjalan-jalan bersama-sama. Sya tak sempat menegur, tak rasanya, I refuse to do so. Sebab.. saya malu. Dan rasanya saya jeles..! (jealous)

Yes, saya cemburu dengan mereka yang berpeluang berjalan-jalan dengan anak-anak usrah dan ikhwah kesayangan, dapat mentadaburri alam bersama-sama, dapat melihat akibat mereka yang mendustakan dan mrenung bersama-sama. DI samping tu, solat dan mutabaah amalnya pasti lah terjaga.. Walaupun saya bejalan berdua, tapi somehow saya tak lengkap solat berjemaah sepanjang perjalanan saya tu.

Saya menangis sendiri semasa menuggu bas, selepas mengelak diri daripada mereka. Lumrah manusia, atau mungkin hanya saya saja, terasa ingin bersama atau berada di tempat mereka yang dicemburui pada waktu it.

Kemudian, perhimpunan musim sejuk. Mengumpulkan hati-hati dan jasad-jasad yang ingin bertemu dan berpisah kerana Allah ta'ala inshaAllah. Dengan ketetapan Allah, saya diberi amanah menjadi faci... maka sempat lah seketika merasai semula kemanisan berada dalam satu bulatan, yang hati-hatinya terikat, bertemu lutut dan lutut, demi beriman sejenak.. Tapi tu tak penting kot. Dan yang penting, saya bagaikan dipertemukan dengan... satu keluarga besar... yang ahli-ahlinya bertemu kembali setelah sekian lama berpisah ke arah hala tuju masing-masing - pelajar tahun satu yang telah mengikuti usrah di kolej persediaan masing-masing.

I really, really miss that moment. That feeling. That sweatness. Or in those kids language; ukhuwwah diabetes. lol.

I write this down tonight, in front of a desktop in the university cluster, all alone... and reminiscing all those moments, as people are posting pictures from their jaulahs.. and when I see thier faces, as if I regain my imaan.

Mula-mula, saya bimbang, adakah mereka akan jadi seperti saya in few years time? Setiap kali program, orang akan kata muka saya terlalu serius, dan macam sentiasa ada masalah. Tapi selepas berjumpa dengan mereka di perhimpunan yang lepas, saya seolah-olah percaya, mereka will be allright.

dan kekuatan mereka tu, pun saya jeles.

huhuhu
waAllahualam.

2 comments:

Unknown said...

dont be akhi!

i know ur stronggg! pegi makan biskut tiger anda akan jadi kuat!! XP

ahmad fahmi said...

dont be apa? jeles? how cant I? huhuhu

jgn risauu, this jealousy will make me make dua for u guys inshaAllah. and for myself as well. =)